farfaraway

خواب

جدا که خواب عجب پدیده محشریه. یعنی اگه فقط یه شب از آدم دریغ بشه آدم خوب قددرش رو می فهمه. مثل من که الان گیج و گنگ و خسته ام٬ حوصله حرف زدن ندارم و دلم نمی خواد کسی رو ببینم. از حالا هم عزا گرفتم برای وقت ناهار که با ملت قراره بریم بیرون.

قول داده بودم در مورد خواب بنویسم:

۱. خواب در واقع به مقطعی از زندگی گفته می شه که بدن در حال استراحته و خواب در این معنا در انسان و پستانداران و پرندگان و حتی ماهی ها دیده شده. در حالت خواب بدن کمترین عکس العمل به محرکهای بیرونی داره و در واقع یه جور عدم هوشیاریه. به این معنی حتی اگه چشماتون هم باز باشه ممکنه خواب باشین. مثل کسی که پشت رل نشسته و داره رانندگی میکنه حتی با چشم باز٬ ولی از خستگی یه جورایی از هوش رفته و مغزش کار نمی کنه. البته فکر نمی کنم عدم هوشیاری کلمه خیلی خوبی باشه٬‌ شاید بهتر باشه بگیم عدم هوشیاری نسبی یا نوع متفاوتی از هوشیاری (!) . اگه کسی می تونه لطفا برای پیدا کردن کلمه درست کمک کنه٬ یا علی!

۲. بی خوابی یکی از شایع ترین بیماری هاست و یکی از بیماریهاییه که کمتر دانشجوهای پزشکی در موردش آموزش می بینن. مثلا توی آمریکا فقط تعداد انگشت شمار (یعنی قطعا کمتر از ۱۰ یا اگه انگشت های پا رو هم حساب کنیم کمتر از ۲۰ تا) دانشکده پزشکی دو ساعت در این مورد درس دارن که فکر کنم از تعداد ساعاتی که به سرماخوردگی اختصاص داده می شه کمتره. در مورد کشورای دیگه بنده بی خبرم. باز هم اگه کسی چیزی می دونه٬ بسم الله

۳. برای یه آدم بالغ ۷-۹ ساعت وقت لازمه و در امریکا ۷۰-۸۰٪ ملت (من جمله خود نویسنده!) از این کمتر می خوابن که هیچ از ۶ ساعت هم کمتر می خوابن.

۴. دانشجوها معمولا حدود ساعت ۳ صبح می خوابند و بهترین ساعت بیداریشون ۱۱ صبحه. حالا اگه کسی فردای روزگار استاد دانشگاه شد٬ می شه بی خیال کلاس گذاشتن ساعت ۸:۵ صبح دوشنبه بشین.

۵. بین خواب خوب و عملکرد علمی و ورزشی ارتباط مثبت و عمیق برقراره و  دانشجوهایی که ۷-۹ ساعت خواب روزانه دارن معدلشون نیم نمره (در مقیاس ۴ که معادل ۲.۵ نمره در مقیاس ۲۰ است) بالاتر از کسایی که کمتر از ۷ ساعت می خوابند!!!!

۶. حالا چه چیزایی کمک می کنه که یه خواب خوب داشته باشین: یه تخت خوب و بالشت راحت و اتاق معتدل و نه گرم. سکس قبل از خواب٬ مصرف نکردن قهوه یا چای تیره بعد از ساعت ۲ بعداز ظهر٬‌ مصرف نکردن تنباکو و الکل زیادی (چون الکل زیادی باعث می شه که  مجبور بشین دائم احساس ادرار داشته باشین). یادتون باشه که کتاب خوندن کوتاه مدت خیلی کمک بزرگیه ولی تلویزیون نگاه نکنین. در ضمن کتابای مهیج هم شاید برای خواب بد باشن.

۷. در مورد REM  حتما یه چیزایی شنیدین؛ یعنی وقتی که توی خواب چشما حرکت می کنن. یه خواب نرمال معمولا ۴ تا REM داره و در مرحله چهارم معمولا خوابا یه خورده سکسی می شن٬ بنابراین معمولا آقایون erection و خانم ها lubrication دارند.

یکه استادی توی یکی از امتحاناش یه سوالی می ده که چرا در REM چهار آقایون erection دارند؟

جواب یکی از دانشجوهای روانشناسی مقدماتی: I beleive that this acts as an antena to recieve prophetic dreams!!!!

۸. و یادتون باشه که بهترین موقع برای ورزش کردن (تمرین ورزشی)اول صبح نیست٬‌ بلکه حدود ساعت ۱۲ یا ۴-۵ بعدازظهره٬ ولی اگه نمی خواین خوابتون رو نابود نکینین بعدازظهر هوس تمرین هایی مثل aerobic (باز هم اگه یه دوست باسوادی توی پیدا کردن کلمه فارسی کمکم کنه یه دنیا ممنون می شم) نکنین

۹. خلاصه خوب بخوابین که وگرنه فکرتون خوب کار نمی کنه و بنابراین نه می تونین به کارای اکادمیکتون برسین و نه می می تونین رابطه خوبی با آدما برقرار کنین و تازه احتمال اینکه چاق هم بشین بیشتره. چون مطالعات نشون می ده که کسایی که خوب نمی خوابن به دلیل عدم تعادل هورمونی احساس گرسنگی کاذب دارن پس به خاط زیبایی اندام مبارک هم که شده خوب بخوابین!!!

   + Born in Dec ; ٢:٠٩ ‎ق.ظ ; دوشنبه ٢ امرداد ۱۳۸٥
    پيام هاي ديگران ()